De fapt, in orice fel de servicii.
Empatia nu este chiar un termen obisnuit in conversatiile din mediul industrial, insa cu ajutorul ei putem avea o perspectiva nu doar diferita, ci una care ne ajuta sa progresam.
Diferenta dintre empatie si compatimire este sintetizata in 3 minute de catre Dr. Brene Brown – cercetator si profesor in stiinte sociale.
Pe scurt, empatia inseamna “capacitatea de a te pune in papucii celuilat” si de a vedea realitatea din perspectiva lui, in timp ce a compatimi (sympathy) alimenteaza detasarea.
Care este, insa, legatura cu serviciile industriale?
Sansele de reusita in orice tip de colaborare sunt mult mai mari atunci cand furnizorul de servicii are o abordare bazata pe empatie fata de nevoile clientului si viceversa.
Un exemplu concret:
O solutie personalizata de generare azot este mai eficienta si mai productiva atunci cand ea este construita in functie de specificul aplicatiei.
Asta inseamna identificarea factorilor ce construiesc aplicatia: puncte forte, dar mai ales, puncte slabe din circuitul de aer comprimat si valorificarea lor pentru un design eficient.
Considerarea tuturor restrictiilor tehnice cu care se confrunta clientul, recunoasterea si integrarea nevoilor sale inseamna empatie din partea furnizorului.
Nevoile acopera aspecte financiare, operationale, dar si emotionale legate de validarea statutului, pentru ca de multe ori identificarea punctelor slabe din sistem (auditul) declanseaza reactii adverse si de aparare.
Din partea clientului, empatia inseamna transparenta, impartasirea preocuparilor si participare constructiva la designul solutiei.
Multe dintre piedicile aparute in aceasta relationare tin de niste reflexe, automatisme cu radacini adanci in educatia noastra, in special cea de formatie tehnica.
Daca, insa, alegem curiozitatea in locul fricii, suntem mai castigati.
Si daca asta este valabil la nivel interpersonal, in mod sigur este valabil si la nivel de relationare in business, pentru ca, in final, comunicarea este intre fiinte umane, indiferent de titulatura.