Republicii 198
Pitesti, Arges
Ion Ionescu de la Brad 65
Sector 1, Bucuresti
0700 000 000
office@azot.ro

Protoxid de azot = cate accidente?

Linde in 2001, Air Liquide in 2012 si 2016 – sunt doar trei dintre exploziile declansate in timpul alimentarii cu protoxid de azot.

Din 1973 si pana in prezent (aprilie 2017) au avut loc sase astfel de accidente pe teritoriul SUA.
Bilantul: 6 morti, 21 de raniti si daune materiale considerabile.  

Explozia din august 2016 din incinta Airgas (brand operational Air Liquide in SUA) este ultimul de acest gen: singurul muncitor prezent a fost ucis, iar productia a fost oprita pe perioada nedeterminata (in video de mai sus – explozia surprinsa de camerele de supraveghere).

Oxizii de azot sunt combinatii chimice in forma gazoasa intre azot si oxigen, in raporturi diferite, in functie de gradul de oxidare.
Protoxidul de azot este un oxid de azot si este folosit in diverse aplicatiii industriale. Este obtinut prin procese chimice, de catre companii ce produc gaze industriale prin distilare fractionata a aerului si este transportat in camioane la destinatia beneficiarilor.

Cauza accidentului: in timpul alimentarii camionului, temperatura protoxidului de azot a depasit limita de siguranta necesara manevrarii – pompa ce asigura transferul a functionat fara ungere si s-a supraincalzit.
Urmarea: reactia de descompunere a protoxidului de azot s-a propagat din pompa in camion, declansand explozia.

“Air Liquide nu a implementat un sistem de siguranta care sa identifice, sa evalueze si sa controleze pericolele asociate cu productia de protoxid de azot” este concluzia investigatiei Chemical Safety Board, publicata in aprilie 2017.
Erori de natura ingineresca au contribuit la productia accidentului, astfel:

  • Air Liquide nu s-a implicat in designul sistemul de alimentare; participarea companiei la proiectarea solutiei ar fi putut elimina nevoia de a instala pompa ce a declansat accidentul;
  • informatii incomplete/gresite legate de proces furnizate producatorului pompei;
  • nu au respectat instructiunile de utilizare recomandate de producatorul pompei;
  • nu au efectuat mentenanta preventiva la pompa de alimentare;
  • nu au asigurat un nivel minim de stocare in rezervorul din care se alimenta;
  • nu exista un sistem de automatizare a procesului de alimentare.

Pentru Air Liquide, accidentul din 2012 nu a fost o lectie suficienta pentru a evita evenimentul din august 2016, din pacate. Conform CSB:

Our recommendations reiterate the importance of safety management systems as critical to control hazards during the manufacturing, transferring, and shipping of nitrous oxide. Strong safety management systems are good business practices, which also saves lives. 

Lasa un comentariu

Adresa ta de mail nu va fi plublicata nicaieri

Copyright © 2017