90% dintre actvitatile industriale folosesc aer comprimat.
Conversatiile legate de aerul comprimat si calitatea lui, potrivita sau nu aplicatiei, depind in primul rand de un limbaj comun.
Standardele ISO dedicate sectorului sunt cele ce asigura aceste premize.
Contaminantii influenteaza calitatea aerului comprimat. Aproape toate problemele legate de functionarea aerului comprimat si, de asemenea, multe aspecte legate de calitatea procesului de productie sunt legate direct de acesti contaminanti. Intr-o retea tipica de aer comprimat exista 10 tipuri de contaminanti, proveniti din 4 surse. Pentru o functionare eficienta, acestia trebuie eliminati sau redusi la un nivel acceptabil.
Vapori, aerosoli si condens de apa:
In sistemul de aer comprimat, temperatura aerului creste permitand aerului sa mentina umezeala. Prin comprimare, aerul se incalzeste si este, de obicei, racit pentru a putea fi utilizat in proces. Racirea reduce capacitatea aerului de a retine vaporii de apa, ceea ce face ca o proportie din acesti vapori sa fie transformati in lichid.
Cand aerul comprimat intra in sistemul de stocare si distributie este saturat 100% cu vapori. Temperatura aerului comprimat va scadea, mai ales daca sistemul de stocare este pozitionat in exterior.
Reducerea temperaturii face ca mai multi vapori sa se transforme in lichid. In plus, prin folosirea aerului comprimat in sistemul de distributie (valve, cilindri, utilaje etc.) se produc fenomene de condensare suplimentara si chiar racire pana la inghet.
Efectele apei sub forma de vapori, condens, si lichid in sistemul de aer comprimat sunt:
Aerul atmosferic:
Microorganismele:
Daunele produse de micro-organisme:
Vaporii de ulei nu sunt retinuti la intrarea in compresor. Concentratiile de vapori de ulei (hidrocarburi) variaza intre 0.05 si 0.5mg/m3 de aer comprimat. Odata intrati in sistem, acestia se pot transforma in ulei lichid. De asemenea, pot afecta produsele sau ambalajele cu miros/gust de ulei.
Uleiul lichid si aerosolii se combina cu apa si formeaza un amestec gros, acid.
Rugina si aschiile metalice pot fi prezente in circuit inca de la inceput, iar in timp pot provoaca blocaje in valve, echipamente pneumatice sau de productie. Daunele apar in produsele finale sau in procesul de fabricatie.
Frecvent, se considera ca uleiul produce cele mai multe daune in circuitul de aer comprimat. Chiar daca, de cele mai multe ori, uleiul este combinat cu apa, in realitate, insa, cele mai multe probleme sunt cauzate de apa, intr-o forma sau alta.
99,9% din contaminarea lichida dintr-o retea de aer comprimat este cauzata de apa.   Â
Daca sistemul de aer comprimat:
Volumul de apa condensata prezent in reteaua de aer comprimat creste semnificativ.
Un sistem de aer comprimat monitorizat este un instrument eficient de control al functionarii intregii retele.
Compressed Air Challenge® a evidentiat 6 motive pentru care merita sa urmaresti functionarea aerului comprimat.