Republicii 198
Pitesti, Arges
Ion Ionescu de la Brad 65
Sector 1, Bucuresti
0700 000 000
office@azot.ro

Asfixiere cu azot – studiu de caz Rafinaria Valero, SUA

US Chemical Safety Board

CSB este o agentie americana independenta, ce investigheaza accidente cu substante chimice, in diverse industrii.
Agentia nu are rolul de a impune amenzi, ci de a face recomandari catre fabricile implicate in accidente, catre institutiile care reglementeaza industria respectiva, agentiile de mediu si de sanatate a muncii, cu scopul de a preveni alte posibile accidente si de a imbunatati practicile de lucru, rapoartele sale fiind publice.

In noiembrie 2005, la rafinaria Valero Refinery Delaware, USA doi angajati ai unei companii subcontractante au decedat din cauza azotului inhalat in timpul unei operatiuni de mentenanta (conectarea unei conducte la un vas sub presiune in timp ce acesta era purjat cu azot).
In incercarea de a recupera un obiect cazut in incinta vasului, primul angajat a lesinat in interiorul vasului si a murit, iar cel de-al doilea a decedat asfixiat in timp ce incerca sa-si salveze colegul.

Accidente

In fiecare an, lucratori sunt ucisi prin respirarea “aerului” ce contine prea putin oxigen. Deoarece 78% din aerul pe care il respiram este azot, se presupune ca azotul nu este periculos. Totusi, azotul este respirabil atunci cand este amestecat cu o cantitate suficienta de oxigen.

Nici azotul si nici oxigenul nu pot fi detectate doar prin miros. Intr-o incinta inchisa, o atmosfera imbogatita cu azot, adica o atmosfera “golita” de oxigen poate fi detectata doar prin instrumente speciale de masura.
Daca concentratia azotului este ridicata, respectiv cea de oxigen scazuta, corpul uman este privat de oxigen si se produce asfixierea.

Avertizarile si recomandarile din Raportul CSB sunt valabile in orice aplicatie cu azot intr-un spatiu inchis si posibili oameni expusi:

  • o atmosfera cu nivel redus de oxigen intr-un spatiu inchis poate fi mortala din cateva inspiratii;
  • accesul intr-o incinta cu nivel redus de oxigen nu trebuie permis fara echipament ce furnizeaza oxigen suplimentar;
  • avertismente si restrictii de acces privind pericolul din incinta inchisa trebuie mentinute permanent;
  • instinctul uman de a a juta pe cineva in nevoie (in special prieten sau coleg) au determinat prea multe victime, in cazul accidentelor din incinte inchise;
  • salvarea sau incercarea de a salva trebuie facute cu echipament special, pentru a nu pune in pericol propria viata.

Informatii suplimentare despre pericolul de asfixiere cu azot se regasesc si in CSB Safety Bulletin.

Lasa un comentariu

Adresa ta de mail nu va fi plublicata nicaieri

Copyright © 2017